نوسانات قند خون با خطر بیشتری برای ابتلا به زوال عقل در دیابت نوع 1 در ارتباط است

افراد مسن مبتلا به دیابت نوع 1 که در مقطعی به دلیل نوسانات شدید قند خون(قند خون بسیار بالا و یا بسیار پایین) در بیمارستان بستری شده اند، ممکن است سالها بعد شش برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل باشند. این تحقیق در 2 ژوئن 2021 ، بصورت آنلاین درNeurology® ، مجله پزشکی آکادمی عصب شناسی آمریکا منتشر شده است. این مطالعه نشان داد افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که فقط برای یکی از موارد افت یا افزایش شدید قند خون به بیمارستان مراجعه کرده بودند، نیز ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به زوال عقل باشند.

دیابت نوع 1 یک بیماری مزمن است که در آن لوزالمعده انسولین کمی تولید می کند یا اصلاً انسولین تولید نمی کند.هیپوگلایسمی یا افت قند خون، ممکن است منجر به از دست دادن هوشیاری شود. افزایش قند خون یا هایپرگلایسمی، در اثر کمبود انسولین یا بالا بودن شدید قند خون و کم آبی بسیار زیاد رخ می دهد. این مطالعه به بررسی حوادث شدید قند خون پرداخته است، که به عنوان دوره هایی از قند خون بالا یا پایین تعریف می شود که منجر به مراجعه به بخش اورژانس یا بستری شدن در بیمارستان می گردد.

نویسنده ی این مطالعه، پرفسورRachel A. Whitmer ، از دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا دیویس در ساکرامنتو در کالیفرنیا، گفت: برای افراد دیابتی، سطح قند خون به شدت بالا و یا پایین، یک وضعیت اورژانس محسوب می شود، اما می توان تا حد زیادی از هر دوی این حالتهای افراطی جلوگیری کرد. با این حال، هنگامی که این موارد اتفاق می افتند، می توانند منجر به کما، افزایش بستری شدن در بیمارستان و حتی مرگ شوند. هم اکنون افراد مبتلا به دیابت نسبت به گذشته عمر طولانی تری دارند، که ممکن است آنها را در معرض خطر شرایطی مانند زوال عقل قرار دهد. اگر ما با کنترل سطح قند خون آنها به طور بالقوه بتوانیم خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهیم، این می تواند برای افراد و به طور کلی سلامت عمومی فوایدی بهمراه داشته باشد.

در این مطالعه 2821 فرد، با میانگین سنی 56 سال که به دیابت نوع 1 مبتلا بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. از این تعداد ، 398 نفر یا 14٪ سابقه افت شدید قند خون داشتند. 335 ، یا 12٪ ، سابقه ی افزایش شدید قند خون داشته و 87 ، یا 3٪ ، هر دوی این موارد را تجربه کرده بودند. محققان به طور متوسط ​​هفت سال  این افراد را تحت نظارت گرفتند تا بفهمند که زوال عقل برای چه کسانی تشخیص داده می شود.

محققان دریافتند که 153 نفر یا حدود 5٪ از این افراد مبتلا به زوال عقل تشخیص داده شدند. پس از تعدیل نتایج برای سن، جنس و قومیت، افرادی با سابقه ی هیپوگلایسمی یا افت شدید قند خون، 75٪ بیشتر از افراد بدون هیپوگلایسمی در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار داشتند. افرادی که سابقه ی هایپرگلایسمی یا افزایش شدید قند خون داشتند، دو برابر بیش از افراد فاقد آن، در معرض خطر ابتلا به زوال عقل بودند.

با این حال، افرادی که هر دو نوع رویداد را تجربه کرده بودند، نسبت به افرادی که سابقه ی هیچ یک از این دو رویداد را نداشتند شش برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار داشتند.

محققان همچنین به بررسی میزان بروز زوال عقل در این افراد پرداختند. پس از تنظیم نتایج بر اساس سن، میزان بروز زوال عقل در افرادی با سابقه ی حوادث افت شدید قند خون و در افراد فاقد آن، به ترتیب 26.5 و 13.2 مورد برای هر 1000 نفر در سال بود. در محاسبه ی نرخ بروز بر اساس "افراد در سال" تعداد افراد در مطالعه و همچنین مدت زمانی که این افراد در مطالعه حضور داشتند، در نظر گرفته می شود. میزان بروز زوال عقل در افرادی با سابقه ی افزایش شدید قند خون 79.6 مورد به ازای هر 1000 نفر در سال بود، در حالی که در افراد فاقد این میزان 13.4 مورد به ازای هر 1000 نفر در سال بود.

برای افرادی که در زمان های مختلف هم حوادث قند خون بالا و هم افت قند خون را تجربه کرده بودند، میزان بروز زوال عقل برای هر 1000 نفر در سال 98.5 بود، در حالی که برای کسانی که هیچ یک از این دو را نداشتند، 12.8 بود.

دکتر ویتمر، گفت: یافته های ما نشان می دهد قرار گرفتن در معرض وقایع شدید گلایسمی ممکن است پیامدهای طولانی مدتی بر سلامت مغز داشته باشد و باید انگیزه دیگری برای افراد دیابتی ایجاد کند تا از وقوع حوادث گلایسمی شدید در طول زندگی خود جلوگیری کنند.

یک محدودیت در این مطالعه این بود که تشخیص زوال عقل باید توسط یک پزشک انجام شده باشد تا به عنوان زوال عقل در محاسبات وارد شود. از آنجایی که بسیاری از موارد زوال عقل تشخیص داده نمی شوند، ممکن است منجر به گزارش نکردن تعداد موارد واقعی زوال عقل شود. دکتر ویتمر خاطرنشان کرد که این مطالعه برای تعیین اینکه آیا افزایش یا افت شدید قند خون باعث ایجاد زوال عقل می شود، طراحی نشده است. این مطالعه فقط وجود یک ارتباط بین این حوادث و زوال عقل را نشان داد.

منبع:

https://www.newswise.com/articles/blood-sugar-highs-and-lows-linked-to-greater-dementia-risk-in-type-1-diabetes